Ocena okresowa pracowników – efektywne narzędzie wzmacniające rozwój firmy
Posted by addmean on Saturday, 19 December 2020
W dwudziestym pierwszym wieku aż 87 % wielkich oraz średnich firm przeprowadza rozmaitego typu oceny, jakie mają na celu zweryfikowanie rozmaitych cech pracowników. Niekiedy mają one na celu weryfikację najczęściej firmy z perspektywy klientów (jak na przykład badanie tajemniczy klient), a czasami są skoncentrowane właśnie na pracowniku – jego zachowaniu, silnych i słabych stronach, współpracy.
Ten drugi rodzaj badań to przeważnie ocena okresowa pracownika, czyli złożona badanie tego, w jakim stopniu pracownik spełnia wymagania swego stanowiska. Z perspektywy pracodawcy rezultaty wiążą się przykładowo ze zmianą polityki kadr, wprowadzeniem dodatkowych szkoleń (polecamy szkolenie: zarządzanie czasem) albo wdrożeniem innego programu motywacyjnego, z perspektywy pracownika opinia okresowa jest kluczowa ze względu na potencjalny awans, rozwój zawodowy lub premie. Zarówno jednak bycie ocenianym, jak i myśl o możliwym konflikcie z pracownikami wiąże się często z dodatkowym stresem, dlatego też wszelkie działania posiadające na celu określenie efektywności pracowników powinny zostać przeprowadzone dokładnie i z wielką dozą obiektywności.
Z pewnością należy mieć świadomość, jakie czynniki są kluczowe przy ocenie okresowej pracowników i jakie błędy popełniają wówczas przełożeni. Istotną i niestety dosyć częstą pomyłką jest zwracanie uwagi jedynie na to, co pracownik robi nieprawidłowo, pominąwszy jego sukcesy.
Wtedy nie jedynie przełożony nie ma pełnego obrazu sytuacji, lecz także pracownik może zostać źle zmotywowany i w efekcie jego praca może się nawet pogorszyć. Inna bardzo ważna cecha to jasne kryteria oceny, które są ważne (powinny być ściśle powiązane ze specyfiką stanowiska i zadaniami), rozłączne (aby nie oceniać dwukrotnie tej samej cechy) , jak również kompleksowe – wówczas pracownik jest oceniany jako całość. Jest dosyć ważne, aby pracownik był z nimi zaznajomiony – wiedza o tym, w jaki sposób jest się ocenianym, niweluje niepewność. W przeciwnym razie może być zaskoczony albo nawet zniechęcony, że jego praca została oceniana poprzez czynniki, które nie były początkowo w ogóle uwzględniane. Ocena pracownika to znakomite narzędzie, które potrafi wpływać na rozwijanie się zarówno całej firmy, jak również zatrudnionych – trzeba jednak mieć świadomość, jak z niej skorzystać.
Z pewnością należy mieć świadomość, jakie czynniki są kluczowe przy ocenie okresowej pracowników i jakie błędy popełniają wówczas przełożeni. Istotną i niestety dosyć częstą pomyłką jest zwracanie uwagi jedynie na to, co pracownik robi nieprawidłowo, pominąwszy jego sukcesy.

Author: Cory M. Grenier
Source: http://www.flickr.com
Rodzaje owego badania są bardzo rozmaite. Wyjątkowo gruntowną analizą jest ocena 360 stopni – dzięki niej manager dowiaduje się, jak pracownik jest odbierany przez współpracujących, szefów oraz klientów. Innym często spotykanym typem oceny okresowej jest „ocena 180 stopni” – wówczas badany jest głównie pracownik względem przełożonych i współpracowników. By dowiedzieć się więcej, zdecydowanie warto posługiwać się informacjami zamieszczonymi w sieci – można nie tylko poznawać ogrom przydatnych rzeczy w temacie różnych badań HR oraz marketigowych, ale także zorientować się, jak powinna przebiegać ocena okresowa pracownika dla konkretnych stanowisk.