Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/vhosts/1bmt.pl/includes/menu.inc).

Ocena okresowa pracowników – efektywne narzędzie wzmacniające rozwój firmy

W dwudziestym pierwszym wieku aż 87 % wielkich oraz średnich firm przeprowadza rozmaitego typu oceny, jakie mają na celu zweryfikowanie rozmaitych cech pracowników. Niekiedy mają one na celu weryfikację najczęściej firmy z perspektywy klientów (jak na przykład badanie tajemniczy klient), a czasami są skoncentrowane właśnie na pracowniku – jego zachowaniu, silnych i słabych stronach, współpracy.

Ten drugi rodzaj badań to przeważnie ocena okresowa pracownika, czyli złożona badanie tego, w jakim stopniu pracownik spełnia wymagania swego stanowiska. Z perspektywy pracodawcy rezultaty wiążą się przykładowo ze zmianą polityki kadr, wprowadzeniem dodatkowych szkoleń (polecamy szkolenie: zarządzanie czasem) albo wdrożeniem innego programu motywacyjnego, z perspektywy pracownika opinia okresowa jest kluczowa ze względu na potencjalny awans, rozwój zawodowy lub premie. Zarówno jednak bycie ocenianym, jak i myśl o możliwym konflikcie z pracownikami wiąże się często z dodatkowym stresem, dlatego też wszelkie działania posiadające na celu określenie efektywności pracowników powinny zostać przeprowadzone dokładnie i z wielką dozą obiektywności.

Z pewnością należy mieć świadomość, jakie czynniki są kluczowe przy ocenie okresowej pracowników i jakie błędy popełniają wówczas przełożeni. Istotną i niestety dosyć częstą pomyłką jest zwracanie uwagi jedynie na to, co pracownik robi nieprawidłowo, pominąwszy jego sukcesy.
pracownik jednej z firm IT
Author: Cory M. Grenier
Source: http://www.flickr.com
Wtedy nie jedynie przełożony nie ma pełnego obrazu sytuacji, lecz także pracownik może zostać źle zmotywowany i w efekcie jego praca może się nawet pogorszyć. Inna bardzo ważna cecha to jasne kryteria oceny, które są ważne (powinny być ściśle powiązane ze specyfiką stanowiska i zadaniami), rozłączne (aby nie oceniać dwukrotnie tej samej cechy) , jak również kompleksowe – wówczas pracownik jest oceniany jako całość. Jest dosyć ważne, aby pracownik był z nimi zaznajomiony – wiedza o tym, w jaki sposób jest się ocenianym, niweluje niepewność. W przeciwnym razie może być zaskoczony albo nawet zniechęcony, że jego praca została oceniana poprzez czynniki, które nie były początkowo w ogóle uwzględniane. Ocena pracownika to znakomite narzędzie, które potrafi wpływać na rozwijanie się zarówno całej firmy, jak również zatrudnionych – trzeba jednak mieć świadomość, jak z niej skorzystać.


Rodzaje owego badania są bardzo rozmaite. Wyjątkowo gruntowną analizą jest ocena 360 stopni – dzięki niej manager dowiaduje się, jak pracownik jest odbierany przez współpracujących, szefów oraz klientów. Innym często spotykanym typem oceny okresowej jest „ocena 180 stopni” – wówczas badany jest głównie pracownik względem przełożonych i współpracowników. By dowiedzieć się więcej, zdecydowanie warto posługiwać się informacjami zamieszczonymi w sieci – można nie tylko poznawać ogrom przydatnych rzeczy w temacie różnych badań HR oraz marketigowych, ale także zorientować się, jak powinna przebiegać ocena okresowa pracownika dla konkretnych stanowisk.